woensdag 31 oktober 2012

Geert Kops - eerste Utrechtse hoogleraar met een duurzame toga


De Utrechtse hoogleraar moleculaire tumorcelbiologie, Geert Kops, is sinds medio december 2011 de trotse eigenaar van een eco-toga, vervaardigd van recyclebare materialen. Kops is de tweede hoogleraar in Nederland met een duurzaam professorentenue. Tijdens zijn oratie op 11 mei 2012 trok hij deze toga voor het eerst officieel aan.

“Hij is prachtig”, zegt Kops over de toga die hij in het Academiegebouw voor het eerst mocht aantrekken. Kops is vooral te spreken over de aandacht voor detail die de Amsterdamse togamaker heeft gehad. “In vergelijking met de leentoga’s die ik droeg, vind ik de strik bijvoorbeeld erg mooi”. 

Kops’ nieuwe toga is vervaardigd volgens het zogenoemde cradle-2-cradleprincipe. “Dat wil zeggen dat de stof, een hoogwaardig polyester met de naam returnity, tot in het oneindige recyclebaar is. Je betaalt ook een soort statiegeld. Een toga lever je natuurlijk niet snel in, maar bij andere kleren kun je daar wel aan denken”. 


De hoogleraar zegt in zijn persoonlijke leven veel bezig te zijn met duurzaamheid. “Net als heel veel andere mensen ben ik me gaan afvragen of er geen einde zit aan de mate waarin we consumeren. Zelf ben ik daarom bijvoorbeeld vegetarisch gaan eten en probeer ik zuinig met energie om te gaan”. 

Toen Kops na zijn aantreden in juni begon na te denken over de toga die hij zou moeten aanschaffen, kwam hij in contact met de Rotterdamse duurzaamheidshoogleraar Gail Whiteman die bij haar oratie op 1 april 2011 als eerste Nederlandse hoogleraar een eco-toga droeg. “Zij heeft mij inderdaad op dit idee gebracht”. 

Volgens de Utrechtse hoogleraar krijgt hij veel positieve reacties op zijn initiatief. Ook de media tonen belangstelling. De Volkskrant interviewde hem half december 2011, de Telegraaf en Trouw stuurden een fotograaf. “Veel mensen vinden het in eerste instantie wat apart, maar als ze er meer over horen, zijn ze heel enthousiast. Een collega van mij wordt waarschijnlijk de eerste Amsterdamse hoogleraar met een duurzame toga. Ik ben in ieder geval blij dat er wat discussie komt rondom dit thema”. Van de kosten hoeft in ieder geval geen hoogleraar wakker te liggen. Kops verwacht een rekening van 1400 tot 1500 euro. “Ongeveer de normale prijs”, aldus Kops. De duurzame toga is ontwikkeld en gemaakt door de Togamaker.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten